2) Profesionalumo, išvadų išsamumo, operatyvumo trūkumas.
4) RAT - turbūt vienintelis būdas yžtikrinti architektūro kokybę visuomenei svarbiose vietose.
5) RAT yra institucija, galinti teikti rekomendacijas dėl projektų architektūrinės kokybės.
6) Vienintelis teisėtas variantas kalbėti apie architektūrą ir urbanistiką, ją vertinti, didžiulė pagalba vyr. architektams. Ugdyti supratingumą apie kokybę.
7) Manau, tai labai svarbi organizacija, kurios darbas turėtų duoti vaisių kokybiškesnei architektūrai, tačiau taip pat manau, kad kol kas ji veikia ne taip, kaip turėtų.
8) kartu su konkursais, RAT yra vienas esminiu ekspertinio projektu vertnimo instrumentu, galintis uztikrinti kokybiskos architekturos pletra
9) Kol kas RAT veikla nėra labai aiški. Architektūros įstatymu apibrėžta kada reikia svarstyti PP taryboje, bet kas privalo nukreipti objektą svarstymui - nėra aišku. Autoriai nenori, užsakovams tai brangu, o savivaldybės architektai ne visada gali reikalauti objekto svarstymo RAT'e. Dažnai būna taip, kad RAT pati prašo atnešti objektą svarstymui, bet juk tai turėtų būti ne statytojo malonė ("jei jau taip labai norite - svarstykite"), o kiekvieno visuomenei svarbaus objekto (pagal nustatytas taisykles) autoriaus prievolė.
10) Tarybos nėra objektyvios. Jose veikia draugystės principai.
Engiami jauni kūrėjai ar ne savo rato architektai.
Pastabos išsakomos svarstomui projektui dažnu atveju nebūna profesionalios, labiau panašėja į pokalbius prie kavos ir kažkokius savo svarstymus. Ekspertams trūksta svarių argumentų ir mokslinių žinių grindžiant savo nuomonę.
12) Trūksta skaidrumo. Galimi revanšizmo, protekcionizmo ir korupcijos požymiai.
13) Veikla nutolsta nuo architekto.
14) Projektai vertinami šališkai. Posėdžiai vyksta uždari, paslėpti nuo visuomenės, kurios interesą jie ir turi ginti. Vertinimo rezultatai yra neskaidrūs. Vertinimo kriterijai išanksto nenustatyti. Visa RAT veikla panašėja į objektų perėmimo procedūrą. Pavyzdys R. Bimbos siūlymai Konstitucijos pr. RAT - sukritikavo objektą. Rezultatas: užsakymą architektai prarado. Vietoje gero objekto kyla abejotinos vertės Liebeskindo marazmai...
15) Žinojimas, kad yra RAT verčia pasitempti ir atsakingiau vertinti savo kūrybą
16) Yra gerai, kad kažkas atlieka projektų estetinį vertinimą, pateikia rekomendacijas. Tik nežinau, ar tai turėtų daryti architektų rūmai.
Mano manymu, kiekvienoje savivaldybėje turėtų būti kažkokia komisija ar žmogus, teikiantys panašias rekomendacijas ir vertinimus. Dažnai jos ir yra (AUET), tačiau kažkodėl mažai kas girdisi iš jų. Galbūt reikėtų stiprinti AUET darbą, o ne kurti papildomas komisijas?
19) Tiesiog trūksta didesnio aiškumo dėl jos veiklos, atsakomybių bei atsaiktos, nes kiek suprantu ir žinau jos nariai taip pat vykdo profesinę veiklą ir kartais tai gali suponuoti konfliktą tarp kolegų!!!
20) Manau, kad ne kiekvieną projektą būtina svarstyti. Kiek architektų, tiek ir nuomonių - sudėtingesnius, įdomesnius objektus projektuoja kvalifikuoti architektai. Manau turėtų prisiimti atsakomybę ir rajonų architektai, todėl rajono architektu turi būti taip pat kvalifikuoti architektai, patys projektavę, dalyvavę diskusijose. Labai daug šių pareigūnų nėra netgi patys projektavę, todėl bijo prisiimti atsakomybės ir pareikšti savo nuomonę - kas kur pastumia ten ir linksta.
21) Projekto vertinimas turi būti mokamas, gal tada RAT malonės rinktis dažniau ir nevilkinti posėdžio. Posėdis turi būti viešas ir visų narių pasisakymai turi būti vieši. Autorius turi turėti teisę apginti savo poziciją. dabar labiau panašu į egzaminą, kai studentas pateikia darbą, o dėstytojai, pasitarę tik tarpusavyje, parašo pažymį. Turi būti leista diskutuoti dėl tam tikrų pastabų. RAT veikla turi būti išlaikoma iš statytojų lėšu, bet tam RAT turi būti įteisintas, kaip oficialus pritariamasis organas prie savivaldybių administracijos. Kodėl Vilniuje veikia ir VAUET'as ir RAT'as ? Tokiu atveju RAT atrodo, kaip saviveikla.
22) Teko skaityti Klaipėdos RAT išvadinį protokolą. Buvo kreiptasi į RAT kaip konsultacija- pagalba konkrečiu klausimu, tačiau buvo sudirbta architektūra bele kaip, neįvardinant, kas negerai, nepatariant kokiu keliu derėtų eiti į paieškas. Tiesiog - reikia kitokio varianto. O į pagrindinį klausimą, dėl ko kreiptasi, parašyta - nenagrinėta!
23) RAT nariai yra tie kurie tarybai teikia savo projektus. Ceche vienas kitam nėra priešas bet yra draugas. Šiandien ar tau rytoj tu man.
Išvada RAT nariais turėtūų būti atestuoti, kvalifikuoti bet ne projektuojantys, praktikuojantys architektai.
24) 1.Tai būtina ir labai reikalinga pagalba savivaldybės vyr.Architektui.
2.Tai puikus projektų viešinimo instrumentas,nes galima susipažinti tinklapyje.
3.Profesionali pagalba projekto autoriui.
4.Visuomenės švietimas ir pačių ekspertų tobulėjimas.
5.Pasiūlymas - projektų viešinimo stadiją įteisinti per būtiną RAT,LAS ekspertų komisiją....
25) Nereikalinga Institucija
26) nėra tvarkos ir nariai nėra objektyvūs
27) Nėra kitų alternatyvų.
28) manau, kad RAT iš principo negali užtikrinti architektūros kokybės pagerinimo
29) Vis dėl to sveika išgirsti konstruktyvią kolegų profesionalų kritiką, su sąlyga, jei ji yra geranoriška, o ne pagal principą- "aš žinau, kaipturi būti, bet manęs nepasamdė, o visi kiti nemoka projektuoti"
30) ar galit užsiimti Infostatyba, nes gaunasi ne projektavimas ,o šūdo malimas , atsiprašau- įkėlimas?
31) Visuomenės interesas turėti gerą architektūros produktą tuo pačiu pakeliant architekto prestižą ir svarbą statybos procese.
32) vertinimuose pasimato per daug įvairių asmeninių ambicijų, sąskaitų suvedinėjimų ir pan.
33) itin reikšminga šiūdienės čiadabarinės susivartojimo pasivartant kultūros šėlsmo akivaizdoje
34) O kodėl netinka LAS ekspertų tarybos?
35) 1. nors dalinai užtikrina viešumą
2. užtikrina, gerina projektų kokybę
3. didina visuomenės ir pačių architektų brandą, kompetencijas
problemos:
1. RAT sprendimo privalomumas (rekomendacinis)
2. Architektūros įstatymo nesilaikymas (savivaldybės)
3. LAS ET ir RAT dubliavimasis
36) Reikalinga nepriklausoma, objektyviai motyvuotų ekspertų grupė, kuri būtų kompetetinga padėti kompleksiškai spręsti didesnio mastelio ar jautrumo urbanistinius uždavinius.
37) Ekspertinis vertinimas būtinas svarbių statinių vertinimui, tik būtina nustatyti kriterijus kokiais atvejais, kokiems objektams reikalingas vertinimas, ar vertinimo išvados tik rekomendacinio pobūdžio ( kaip dabar ) ar privalomos
38) Profesionalus požiūris, kritika, pasiūlymai vertinant visuomenei svarbių objektų projektus, kai tam yra pagrindas, yra labai svarbus aspektas formuojant kiekvieno regiono architektūrinį veidą.
39) Pagrinde kontekstualumas, išraiškos pagrindžiamumas ir kiti RAT vertinimo įstatai.
40) Tai vienas iš geriausių įrankių architektūros kokybei siekti ir reikalauti iš nesistengiančių dirbti dėl architektūros kokybės. Deja, kolkas dėl pačių versliai projektuojnčių architektų požiūrio, užsakovo ir neretai savivaldybių tarnautojų požiūrių šis įrankis nelabai veiksnus.
41) RAT veikla užtikrina Architektūros kokybę bei viešąjį interesą
42) Nėra pakankamo skaidrumo, nes vertinimas priimamas už uždarų durų. Oficialūs RAT pateikti priimamo sprendimo motyvai tikėtina gali skirtis nuo realių, išsakytų per uždarus posėdžius. Nesuprantu, kodėl reikia daryti uždarus sprendimus, jei ekspertai neturi ko slėpti. Jei ekspertai teigia, kad stengiasi išsakyti objektyvią nuomonę, tegul ją išsako visiems girdint. Taip pat manau, kad klaida, jog savivaldybių deleguotas RAT narys negali dalyvauti svarstant jo miesto objektus. Juk jis daugiausia žino apie tai, nenormalu, kai jis iš karto traktuojamas kaip suinteresuotas asmuo. Arba reikia keisti delegavimo tvarką ir atsisakyti savivaldybių atstovo dalyvavimo RAT veikloje.
43) 1. Įstatymais yra reglamentuota, kad architektai turi kurti pilnavertę
kokybišką aplinką......
2. Deja, dominuoja nekompetencija.....
3. Didžiąją dalimi architektai tik aptarnauja statytojus........
4. To pasekoje realizuojami nepilnaverčiai sprendiniai.......
5. RAT, kad ir turėdama trūkumų savo veikloje (dėl pačių RAT narių nekompetencijos ir atsakomybės stokos) yra realus įrankis priversti visus proceso dalyvius (ne tik architektus) pakeisti savo požiūrį į kuriamos aplinkos kokybę...............
44) Subjektyvūs daugumos kolegų architektų tos pačios mažos rinkos dalyvių vertinimai gali vesti prie vidutinių sprendimų ir yra nepalankūs kūrybinei raiškai ypač tais atvejais, kai pateikiami nestandartiniai sprendimai.
45) Jaučiasi narių neobjektyvumas, simpatijos ir antipatijos bei sąskaitų suvedinėjimas.
46) 1. Neigiamai vertinu dėl veiklos neaiškaus teisinio vertinimo. Nėra apibrėžta ką turime svarstyti, kokius objektus, kokias atvejais.
2. Neigiamai vertinu neaiškią situaciją dėl Archiotektų sąjungos kartu su savivaldybėmis įsteigtų tarybų ir RAT veiklų dubliavimo ar neturėjimo aiškumo.
3. Neigiamai vertinu dėl narių skaičiaus. Manau, kad RAT tarybos narių skaičius turėtų būti didesnis, dėl objektyvumo (gal dvigubai).
4. Manau, kad RAT galėtų turėti patariamąjį balsą, o ne projekto derinimo funkciją. Atsakomybė turi būti projekto vadovo. Negali kolegos būti derinanti institucija, nurodanti autoriui kokia turi būti forma ar spalva. Tai, manau, prieštarauja autorių teisių sanpratai.
5. Manau RAT nariai turi būti patarėjai, konsultantai, kaip ir visa galėtų būti architektų rūmų veikla, ir neatlikinėti kitų funkcijų, nenurodinėti, o padėti taip kaip sugeba. Taip suprantu RAT funkciją ir norėčiau, kad tokia taryba veiktų.
47) Reiketu, kad RAT nesidubliuotu su LAS ekspertu taryba. Dar geriau butu ijungti ir Kulturos paveldo vertinimo ekspertus, kad nebutu ekspertu pajegos issklaidytos ir Statytojui, bei jo samdytam architektui butu galima isspresti visus rupimus ar gincytinus klausimus vienoje vietoje. Dabar gaunasi lakstymas nuo Ainosiaus pas Kaiposiu. Po to dar susipjauna nuomones tuo paciu klausimu. Ar ne geriau, kad visos galimos pjautynes ivyktu vienoje vietoje, issakant visiems savo argumentus ir prieinant kazkokio Bendro Sprendimo? Nes, kitaip - juokinami zmones, valdzios institucijos, Statytojai, Investuotojai, Architektai ir kitos, suinteresuotos bendruomenes.
48) Interesų konfliktas. Konkurentai negali nešališkai vertinti konkurentų.
49) Veikla reikalinga, bet vykstančiai dabar veiklai labai trūksta skaidrumo, objektyvumo ir profesionalumo.
50) kažkas panašaus į tarybą - be abejo reikalinga.
bet ji turėtų užsiimti profesionalia veikla, svarstyti objektus pagal teisės aktų nustatytą objektų ar teritorijų sąrašą.
šiuo metu rat vykdoma raganų medžioklė - nekelia architekto profesijos įvaizdžio, o turėtų kelt.
51) RAT veikla yra svarbi tol, kol tai yra dialogas tarp vystytojo, architekto ir RAT. Kolkas ir RAT veiklos nuostatai, ir RAT požiūris į kolegas yra suformuotas toks, kad yra prievaizdas ir kritikas bei auka. Nėra mechanizmo, įgalinančio dvipusį normalų, kolegišką dialogą. Kolkas viskas vyksta kreivai
52) taryba visada geriau ir objektyviau nei 1 "viršininkas"
53) 1 klausimą atsakau, kad nesu susidūręs su RAT
Todėl 2 klausime įrašiau neutralų atsakyme, nes negalėjau tęsti
54) Architektūra turi būti laisva nuo vertinimų. Gera architektūra...
55) reikalinga organizacija
56) Regioninės tarybos reikalingos mūsų mažai bendruomenei tiek viešinant kolegų darbus, tiek gaunant objektyvią kritiką. Projektai vertinami įvairiais aspektais - kuriantiems architektams akcentuojama visuomeninio intereso svarba, integralumo principai, inovatyvūs sprendimai. Savo darbe ne visuomet galime rinktis užsakymus, tad projektų apžvalga tarnauja akiračio plėtimui.
57) Turėtų bųti labai aiškios ir gan siauros funkcijos
58) Patyrusių profesionalų kontrolė architektūros kokybei turi būti privaloma
59) Tai organizacija, kuri daugiau aprūpina darbu teisininkus, o ne sprendžia architektų reikalus.
Mokesčiai organizacijai per dideli ir nepagrįsti, kaip draudimas, kaupimo lėšos, vis augantis nario mokestis, kuris nėra diferencijuotas pagal vykdomą veiklą
60) Į RAT teigiamas išvadas dažnai yra atsižvelgiama ir jomis dangstomi bendruomenėms neįtikę projektai. Neigiamas išvadas bendruomenės naudoja argumentuodamos kodėl nepritaria projektams.
61) RAT vertinimo kriterijai, gražu negražu, patinka nepatinka. Subjektyvu. Realiai kalbant biurokratinė procedūra kurią būtina įvykdyti ir užsidėti pliusą kad ją įvykdei. Gal pokyčiai ir poveikis būtų jei RAT'as prieš projektavimo pradžią bendradarbiaudamas su savivalda suformuotų aiškius vertinimo kriterijus konkrečiai vietai, objektui (sąlygas, rekomendacijas ar pan)...O dabar, sueina chebryte padiskutuoja ir viskas ir išsiskirsto...
62) Dauguma visuomenei svarbių pastatų tampa biurokratijos, lobizmo simboliais, kur vertinamas tik atsiperkamumas, nuomos kaina ir t.t.
Manau labai svarbu, kai architekktūros estetika yra vertinama viešai, svarstoma profesionalų. Manau RAT yra visuomenės balsas.
63) Manau ne visada RAT vertintojų nuomonė būna pagrįsta rimtais argumentais ir dažnai jaučiamas asmeninis santykis su architektu.
64) 1. Svarstant projektus, jų atitikimą architektūros kokybės kriterijams, dažnai neišvengiama subjektyvaus požiūrio.
2. Aptariant techninius projektus, rengiamus pagal suderintus projektinius pasiūlymus, neįvertinamos neigiamų RAT išvadų pasekmės.
65) Daugelio RAT pateiktų projektų, po gautų pastabų, archiktetūrinė kokybė pagerejo. Projekto rengėjams RAT "skausminga" procedūra, bet detalesnė projekto analizė ir kolegų pagrįstos pastavos , išsakytos nuomonės, gerina rezultalą, archiktetūrinę kokybę.
66) Pagaliau yra institucija, padengianti visus regionus, kur atlikemaas ekspertinis architektūros projektų vertinimas. Nežinau detaliai visos projekto vertinimo procedūros, tačiau regis, jos ji gana atvira ir tenkinanti viešojo intereso lūkesčius.
67) Visiems architektūrinės ir urbanistinės veiklos sektoriaus dalyviams (statytojams, architektams, savivaldybėms, plėtotojams, viešiesiems pirkimams ir t.t.) karts nuo karto iškyla profesionalaus architektūros ir urbanistikos projektų, objektų bei jų kokybės vertinimo problema.
Ją išspręsti ir gali padėti RATai.
Tai bet kuriuo atveju jau yra kolegialus profesionalus problemos aptarimas, viešumas.
68) norėtųsi daugiau viešumo, informacijos
69) svarbi siekiant architektūros kokybės; iš profesionalios pozicijos vertinanti visumenės lūkesčius
70) Vertinu labai neigiamai. Mano argumentai, RAT vyko neobjektyviai, neprofesionaliai ir neetiškai. Pridedu
http://www.architekturumai.lt/klaipedos-rat-paskutine-bendru omenes-viltis/. Projektiniai pasiūlymai buvo vertinti neatsižvelgiant į detaliuoju planu (kurio sprendiniams dauguma narių buvo pritarę Architektų sąjungos ekspertų tarybos svarstyme)nustatytus sprendinius. Mano nuomone, profesionaliai nepatenkintai visuomenei turėjo priminti, kad erdviniai urbanistiniai sprendiniai jau buvo apspręsti detaliojo plano metu. Miesto vyriausias architektas pasisakė ir formavo nuomonę, nors prieš susirinkimą pareiškė, kad yra nusišalinęs. Dalis RAT narių reiškė daugiau emocijas bei nepritarimą projektiniams pasiūlymams reiškė tokiu argumentu "šlykštūs fasadai" (įrašas yra Klaipėdos RAT ) ir panašiai, o ne profesionaliais argumentais. Mano nuomone neetiškas ir prieštaraujantis Konkurencijos įstatymui RAT išvadoje pateiktas pasiūlymas p.1.4 - organizuoti architektūros konkursą, kai projektuotojas jau parinktas pagal užsakovo iniciatyva atliktą konkursą, neužsakius paslaugos RAT ar atitinkamoje organizacijoje.
71) VISI RAJONO IR MIESTO MASTU SVARBŪS OBJEKTŲ IR TERITORIJŲ PLANAVIMO PROJEKTAI PRIVALOMAI TURI BŪTI NAGRINĖJAMI "RAT", NES KITU ATVEJU GALUTINĮ IR DAŽNIAUSIAI NEVYKUSĮ VERDIKTĄ PRIIMĄ "UŽSIKONSERVAVĘ" VYRIAUSI RAJ.ARCHITEKTAI, ARBA NETGI NIEKO BENDRO SU ARCHITEKTŪRA NETURINTYS VALDININKAI.
72) Visuomenei yra svarbu turėti architektūros srityje kompetetingą pagalbininką kovoje su statybų vystytojais. Verslas vadovaujasi pelno maržos maksimumo siekimu ir dažniausiai architektūros klausimai nustūmiami į šoną.
73) Per daug galių ir nulis objektyvumo
74) Šališkas vertinimas kai kolegos vertina savus kolegas
75) Draugų kompanija, kuri siekia tik kritikuoti, o ne padeti.
76) RAT svarstymai, kaip ir likusioje EU turi vykti tik ankstyvoje PP stadijoje, išvados turi būti paskelbiamos greitai - kitaip jos beprasmės. Turi būti ivairesniu disciplinu atstovu - Landšafto, inžinieriu ir T.t
77) RAT veikla , mano manymu, labai reikalinga ir reikšminga. Tik visada kelia abejonių narių objektyvumas. Kol kas kiekvienas susidūrimas su architektais, kurie turi galių vertinti kitus kolegas - nelabai sėkmingas. Ne dėl paties vertinimo, o dėl darbo metodikos.. Įsiginimo į problematiką nėra, argumentai paviršutiniški...Pagarba įstatymui, etikai ir moralei taip pat abejotina. Taigi aš už RAT. Bet už objektyvų ir nešališką RAT. Ir ne tik RAT, bet ir visos rūmų komisijos turėtų būti tokios.
78) Architektai pamiršta tarnauti visuomenei, o dabar žemai lenkiasi tik užsakovui, pamiršta kūrybą, dempinguoja kainomis kolegas. Taip mes susiduriame su prasta pigia architektūra teršiančia profesiją ir aplinką.
79) žmogiškasis faktorius
80) balas 8, nes svarstyti objektai buvo ryškus , aktualioje aplinkoje , ne 10 nes pastoviai nukasamas tai kalnas , tai kažkam suformuojamas sklypas ir dingsta buves prieinamas vaizdas ...
81) Dėl RAT narių kandidatūrų siūlymo tvarkos ir išrinkimo ( mano manymu narius turėtų siūlyti to regiono architektai ir tam tikras kiekis, kad RAT narys turėtų tarp kolegų autoritetą.
82) Vienašališki sprendimai, dažnai nepagrįsti.
83) Tikslas geras, bet kartais procesas tampa sàskaitù suvedinėjimo vieta. Reikalingas maksimalus nešališkumas ir profesionalumas.
84) Ekspertinis vertinimas architekturos veikloje butinas, nes padeda spresti paprastai nesureglamentuojamus klausimus.
85) ARGUMENTUOTOS REKOMENDACIJOS PADEDA KOKYBĖS GERINIMUI,PROFESIONALIAI PAKOMENTUOTAM VIEŠINIMUI
86) Architektūros kokybės saugiklis
87) -
88) Tai yra objektyvi galimybė gauti ir naudoti profesionalią nuomonę.
89) Rat gali būti svarbus instrumentas svarstant tiek formuojant ir moderuojant diskusijas apie architektūros ir urbanistikos sprendinių kokybę.Reikia išmokti šių diskusijų nesuasmeninti, kas deja dažnokai įvykdavo.